Smutje

Äventyr med NF 351

Att korsa Östersjön – från Gotland till Estland

| Inga kommentarer

14 juli – dagen före. Vi avvaktar en dag i Fårösund marina. Det regnar och blåser kuling. Vi hinner gå på Bunge museet och leta efter ny packning till gasolflaskan. Det blev en intressant vandring mellan verkstäder där vi får goda tips som slutligen leder oss till ett företag specialiserat på djuphavsdykning. Ägaren ger oss en packning som klarar 300 bar.

14 juli – dagen före. Vi avvaktar en dag i Fårösund marina. Det regnar och blåser kuling. Vi hinner gå på Bunge museet och leta efter ny packning till gasolflaskan. Det blev en intressant vandring mellan verkstäder där vi får goda tips som slutligen leder oss till ett företag specialiserat på djuphavsdykning. Ägaren ger oss en packning som klarar 300 bar.

Kl 6:18. Vi gör oss redo för avfärd. Väderprognosen är perfekt för överfart: sydlig vind 6-8 m/s. Vi riggar med stormfock för säkerhetsskull men inga rev i storen. Vi har förberett med en bunk med smaskig pestopasta, och tankat fullt i vattentanken.

Kl 6:18. Vi gör oss redo för avfärd. Väderprognosen är perfekt för överfart: sydlig vind 6-8 m/s. Vi riggar med stormfock för säkerhetsskull men inga rev i storen.
Vi har förberett med en bunk med smaskig pestopasta, och tankat fullt i vattentanken.

Kl 06:58. Det går undan och vi är laddade. Det blåser upp 10 m/s i byarna. Bakom oss försvinner Gotland på horisonten.

Kl 06:58. Det går undan och vi är laddade. Det blåser upp 10 m/s i byarna. Bakom oss försvinner Gotland på horisonten.

Kl 15:48. Vädret är fortfarande vackert västerut men moln syns österut.

Kl 15:48. Vädret är fortfarande vackert västerut men moln syns österut.

Kl 17:06. Vi turas om att styra. För att få tiden att gå sover vi. Annars blir det lite enerverande att se loggen så sakta ticka fram. Farten är god: 6 knop i medel. För säkerhetsskull har vi två gps ombord. Den äldre Magellan är riggad på dörren och visar rättvisande kurs. Vår kompass är inte helt att lita på, speciellt i öst-västlig riktning. Kompass visar 10-15 grader fel.

Kl 17:06. Vi turas om att styra. För att få tiden att gå sover vi. Annars blir det lite enerverande att se loggen så sakta ticka fram. Farten är god: 6 knop i medel.
För säkerhetsskull har vi två gps ombord. Den äldre Magellan är riggad på dörren och visar rättvisande kurs.
Vår kompass är inte helt att lita på, speciellt i öst-västlig riktning. Kompass visar 10-15 grader fel.

Kl 17:10. Vi har fortfarande tur med vädret. Dyningar slår upp över däck.

Kl 17:10. Vi har fortfarande tur med vädret. Dyningar slår upp över däck.

Kl 18:04. Vi ser en del fartyg men sällan på nära håll som det här timmerfartyget. Kanske siktade vi ett tjugotal fartyg.

Kl 18:04. Vi ser en del fartyg men sällan på nära håll som det här timmerfartyget. Kanske siktade vi ett tjugotal fartyg.

Kl 20:23. När vi närmar oss Baltikum möts vi av en odör av laggård eller svinstia. Det blåser S-SO så vi gissar att lukten kommer från gårdar i Lettland.

Kl 20:23. När vi närmar oss Baltikum möts vi av en odör av laggård eller svinstia. Det blåser S-SO så vi gissar att lukten kommer från gårdar i Lettland.

Kl 20:34. Kraftiga åskoväder drar norrut, från Lettland till Estland. Vi ser kraftiga skyfall men klarar oss helt från regn.

Kl 20:34. Kraftiga åskoväder drar norrut, från Lettland till Estland. Vi ser kraftiga skyfall men klarar oss helt från regn.

Kl 20:34. Vinden har mojnat något. Det är kyligare nu.

Kl 20:34. Vinden har mojnat något. Det är kyligare nu.

Kl 21:22. Vi håller ut ordentligt från Estland. Snart blir det dags att vända norrut på säkert avstånd från land.En estnisk skeppare som vi mötte i Fårösund gick den här kursen fast åt andra hållet. Han berättade att de följde kurs 57°50 och såg på ekolodet att det grundade upp till 2m.Vi går ännu längre söderut och rundar 5m kurvan.

Kl 21:22. Vi håller ut ordentligt från Estland. Snart blir det dags att vända norrut på säkert avstånd från land.En estnisk skeppare som vi mötte i Fårösund gick den här kursen fast åt andra hållet. Han berättade att de följde kurs 57°50 och såg på ekolodet att det grundade upp till 2m.Vi går ännu längre söderut och rundar 5m kurvan.

Kl 21:23. Julie är lycklig att överfarten gått över förväntan bra.

Kl 21:23. Julie är lycklig att överfarten gått över förväntan bra.

Framme i Montu! Kl är 23:50 svensk tid, eller 00:50 estnisk tid.Innan vi når fram till Montu måste vi följa kusten norrut i jakt efter det röda fyrljuset på piren. Det kändes som vi aldrig kom fram. Men till slut ser vi ljusen och enslinjerna.När vi tar av nästan rakt västerut går det snabbt. Vi söker efter prickarna på leden in med ficklampa och försöker hålla rätt kurs mot hamnen.När vi är en prick från hamnen tänds gatulampor på piren. Vad skönt att ljuset flödar och avtecknar piren! Vi var tydligen observerade.Men hur skall vi lägga till? Piren är minst 2m högt upp ovanför däck. Som tur är kommer en nattvakt och tar emot våra tampar!

Framme i Montu! Kl är 23:50 svensk tid, eller 00:50 estnisk tid.Innan vi når fram till Montu måste vi följa kusten norrut i jakt efter det röda fyrljuset på piren. Det kändes som vi aldrig kom fram. Men till slut ser vi ljusen och enslinjerna.När vi tar av nästan rakt västerut går det snabbt. Vi söker efter prickarna på leden in med ficklampa och försöker hålla rätt kurs mot hamnen.När vi är en prick från hamnen tänds gatulampor på piren. Vad skönt att ljuset flödar och avtecknar piren! Vi var tydligen observerade.Men hur skall vi lägga till? Piren är minst 2m högt upp ovanför däck. Som tur är kommer en nattvakt och tar emot våra tampar!

Man måste klättra på stora traktordäck för att komma upp.

Man måste klättra på stora traktordäck för att komma upp.

Julie granskar vår förtöjning. Får vi svarta märken på skrovet av däckens gummi?

Julie granskar vår förtöjning. Får vi svarta märken på skrovet av däckens gummi?

Här i Montu kan vi duscha och diska men inte mycket mer. Vi delar piren med två fiskefartyg och en finsk segelbåt med motorproblem.

Här i Montu kan vi duscha och diska men inte mycket mer. Vi delar piren med två fiskefartyg och en finsk segelbåt med motorproblem.

Lämna ett svar